Performance / snelheid testen

Dit artikel beschrijft drie tests die helpen bij het bepalen of de ervaring van een trage laadtijd te maken heeft met Nmbrs of dat het wellicht aan iets anders ligt. Getoond wordt hoe je de resultaten kunt aflezen en wat de bijbehorende volgende stappen zijn.

  1. De speedtest meet de snelheid van je internetverbinding.
  2. De laadtest verifieert of de laadtijd van Nmbrs afwijkt van de voor Nmbrs gebruikelijke laadtijden.
  3. De interne performance check toont de waardes van CPU- en geheugengebruik van je computer.

 

Let op: 

  • Controleer eerst de Systeemvereisten voor Nmbrs.
  • Doorloop deze tests alleen indien je daadwerkelijk problemen met de performance ondervindt.
  • Als je in een Citrix, Multrix of Terminal Services omgeving werkt ben je wellicht niet gemachtigd om alle tests uit te voeren. Vraag in dat geval je systeembeheerder om dit te doen.

1. Speedtest

Wanneer je het idee hebt dat Nmbrs langzamer is dan gebruikelijk kun je de speedtest doen. Deze test is bedoeld om te achterhalen of dit veroorzaakt wordt door een trage internetverbinding. 

Ga naar de speedtest en klik op "Test starten":

 

Resultaat speedtest 
Bekijk de Downloadsnelheid. De afbeelding hieronder laat een Downloadsnelheid van 66.80 Mbps zien:

 

Als de Downloadsnelheid onder 20.00 Mbps en/of de Ping boven 30 ms ligt is je internetverbinding mogelijk te traag voor een goed functioneren van Nmbrs. Hierdoor ervaar je dat Nmbrs langzaam is.
Helaas kunnen we je hier niet verder mee helpen. Wel adviseren we je om contact op te nemen met degene die verantwoordelijk is voor de internetverbinding gaat, bijvoorbeeld je IT-afdeling. Op basis van de resultaten van de speedtest kan mogelijk naar een oplossing gezocht worden.  

Als de Downloadsnelheid boven 20.00 Mbps en/of de Ping onder 30 ms ligt kan worden geconcludeerd dat de internetsnelheid voldoende hoog is en dus niet de oorzaak kan zijn van de ervaren matige performance van Nmbrs. Maak in dat geval een printscreen van de speedtest en ga door naar de laadtest.

2. Laadtest

Met de laadtest kan achterhaald worden of de laadtijd van Nmbrs daadwerkelijk langer is dan hetgeen voor Nmbrs gebruikelijk is. Ga hiervoor naar de omgeving / het dashlet waarin je een langzame laadtijd ervaart.

Voor Windows (gebruik Google Chrome voor de laadtest)

Stap 1: Druk op de F12-toets op je toetsenbord. Klik in het deelscherm dat nu verschijnt op tab "Network" (1).

Stap 2: Druk op F5 en bekijk meteen (!) nadat de pagina geladen is de laadtijd bij "Finish" (2):

 

Voor Mac 
Stap 1:  Klik met rechtermuisknop en vervolgens op "Inspect":

 

Stap 2:  Klik in het deelscherm dat nu verschijnt op tab "Network" en vervolgens op "⌘ R" om de pagina opnieuw te laden:

Stap 3: Bekijk de laadtijd bij "Finish":

Resultaat laadtest   
Bij een gemeten laadtijd van minder dan 15 seconden kan worden geconcludeerd dat de laadtijd niet langer is dan hetgeen voor Nmbrs gebruikelijk is. 

Bij een gemeten laadtijd van meer dan 15 seconden kan worden geconcludeerd dat de laadtijd waarschijnlijk langer is dan hetgeen voor Nmbrs gebruikelijk is. Maak in dat geval een printscreen van je gehele pagina mét de "Finish"-tijd en ga door naar de interne performance check.

 

3. Interne performance check

De interne performance check geeft inzicht in de prestaties van je computer.

Voor Windows 
Gebruik de toetscombinatie Ctrl+Alt+Delete om Task Manager (Taakbeheer) te openen. 
Bekijk vervolgens de "CPU" en "Memory" percentages:

Voor Mac:
Stap 1: Ga naar Applications (Programma's) en blader door de lijst van toepassingen. Dubbelklik op de map "Utilities" (Hulpprogramma's) en vervolgens op "Activity Monitor" om het programma te starten:

Stap 2: Bekijk de "CPU" en "Memory" percentages. Tel voor zowel CPU als Memory de percentages voor "System" en "User" bij elkaar op. In het voorbeeld hieronder is het CPU percentage (40,45 + 23,70) = 64,15:

 

Resultaat interne performance check
Wanneer het percentage van CPU en/of Memory tussen 80 en 100 ligt kan worden geconcludeerd dat je computer zo zwaar belast wordt dat dit een negatief effect heeft op de prestaties.
Er zijn tal van manieren om dit probleem aan te pakken. Aangezien dit niet Nmbrs-gerelateerd is kun je hiervoor contact opnemen met je eigen IT-afdeling. Ook kun je voor wat tips bijvoorbeeld hier (Windows) of hier (Mac) kijken.

Wanneer het percentage van zowel CPU als Memory lager dan 80 is kan worden geconcludeerd dat je computer niet zwaar belast wordt en dat dit dus niet de oorzaak kan zijn van de ervaren traagheid. Maak in dat geval een printscreen van de percentages en stuur deze samen met de eerder gemaakte printscreens naar support@nmbrs.nl .

 

 

 

Volgen

Opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Zendesk