Journaalpost bedrijf niet in balans

In dit artikel wordt uitgelegd hoe je een journaalpost die niet in balans is kan oplossen. Onderstaande afbeelding laat een 'Journaalpost bedrijf' zien die niet in balans is:


Oorzaak
Wanneer een journaalpost bedrijf niet in balans is wordt dit veroorzaakt doordat de verschillenrekening niet is geactiveerd in het grootboekrekeningschema/de grootboekrekeningschema's die actief zijn bij het bedrijf.

Achterhalen 
Je kan dit achterhalen door eerst te controleren welk grootboekrekeningschema er actief is bij het bedrijf. Dit doe je op bedrijfsniveau bij Instellingen -> Grootboekrekeningschema. Ook kan het voorkomen dat er bij de kostenplaats een afwijkend schema is gekoppeld, hoe je dit kan controleren zie je in dit artikel:


Voor de actieve grootboekrekeningschema's moet er worden gecontroleerd of de verschillenrekening geactiveerd is. Dit doe je door naar het niveau te gaan waar het schema is aangemaakt (debiteur, of masterniveau) vervolgens kies je voor Salarisinstellingen -> Grootboekrekeningschema. 

Je selecteert het betreffende schema en klikt op de tab 'Rules'. Onderstaand schema laat zien dat bij grootboeknummer '9999| Verschillenrekening' het vinkje aanstaat. 



Oplossing
Wanneer het je met deze methode gelukt is om de looncode correct te koppelen kan je vervolgens deze wijziging ook in de journaalpost doorvoeren, door de journaalposten te actualiseren. Dit doe je op bedrijfsniveau bij de Bedrijf instellingen. Vervolgens kies je voor de knop 'Verwijder inhoud journaalposten' en kies je het betreffende jaar. De journaalposten van dat jaar zullen worden verwijderd, en automatisch opnieuw worden aangemaakt met de aanpassingen die je hebt gedaan. 


 

Volgen

Opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Zendesk