Klant is gestopt (beëindigen administratie)

Wanneer een klant stopt, kunnen er verschillende stappen worden genomen om de klant uit de debiteuren-/bedrijvenlijst te verwijderen en de facturatie te stoppen. Volg de onderstaande richtlijnen:

1. Eindperiode instellen

  • Navigeer naar het tabblad 'Instellingen' op bedrijfsniveau.
  • Vul onder 'Bedrijf Instellingen' de laatste periode in bij 'Eindperiode'.
    Hierdoor wordt:
    • Het jaarwerk automatisch klaargezet bij Salarisdocumenten.
    • Medewerkers krijgen toegang tot hun jaaropgave in hun ESS (Employee Self Service).

2. Facturatie aanpassen

Als je gebruik maakt van de facturatiemodule binnen Nmbrs, volg dan deze stappen:

  1. Nieuw servicelevel aanmaken:
    • Ga naar 'Servicelevel beheer' onder 'Facturering' op masterniveau.
    • Maak een servicelevel aan, bijvoorbeeld genaamd 'Gestopt', zonder gekoppelde producten.
  2. Servicelevel activeren:
    • Ga op debiteurniveau naar 'Service Level' onder 'Informatie'.
    • Activeer het nieuwe servicelevel vanaf de periode na de stopzetting van de administratie.

3. Debiteur onzichtbaar maken

Om de klant niet meer zichtbaar te maken in je debiteurenlijst:

  • Ga naar 'Debiteur beheer' op masterniveau.
  • Zet de debiteur op "onzichtbaar" onder het tabblad 'Instellingen'.
    Let op: Als de klant nog toegang heeft tot de administratie, zal deze toegang niet meer functioneren na het onzichtbaar maken. Deze instelling kan altijd worden teruggedraaid.

4. Gebruikersaccounts beheren

  • Verwijderen van medewerkerlogins:
    • Verwijder bestaande logins en creëer nieuwe accounts als Payslip viewer indien gewenst. Dit geeft medewerkers toegang tot loonstroken en jaaropgaven, zonder mogelijkheden voor wijzigingen of aanvragen.

5. Signalen beheren

  • Het invullen van een eindperiode voorkomt dat automatische signalen worden verstuurd vanaf de einddatum.
  • Actiepunten beheren:
    • Actiepunten zijn datumgebonden en blijven actief, zelfs na stopzetting van de administratie. Deze kunnen handmatig worden afgevinkt of verwijderd.

6. Loonaangifte uitschakelen

  • Schakel de acties voor Loonaangifte binnen de workflow uit.
    Toekomstige verbetering: Automatisering wordt ontwikkeld om dit proces volledig automatisch te maken.

 

 

Opmerkingen