Default bedrijf gebruiken in Nmbrs

Met de functie Default Bedrijf kun je snel en eenvoudig instellingen van een bestaand default bedrijf kopiëren naar een nieuw bedrijf. Dit voorkomt handmatig invoeren en bespaart tijd bij het aanmaken van nieuwe bedrijven.

Wat is een Default Bedrijf?

Een default bedrijf bevat vooraf ingestelde bedrijfsinstellingen die je kunt kopiëren naar een nieuw bedrijf. Dit omvat salarisinstellingen, verlofregelingen, pensioenexport en meer.

Let op:

  • Een default bedrijf moet ook jaarlijks worden bijgewerkt door handmatig het actieve jaar, startjaar en de startperiode aan te passen of een jaarwissel te doen. Voor een jaarwissel moet eerst de Startup Wizard worden doorlopen.

Instellingen die worden gekopieerd

De volgende bedrijfsinstellingen kunnen worden overgenomen van een default bedrijf:

Algemeen:

  • Pensioenexportinstellingen (niet actief vanwege controle-eisen).
  • Loonopdracht.
  • Snelinvoerinstellingen en formulieren.
  • Salarisinstellingen.

Bedrijf Instellingen:

  • Fulltime rooster.
  • SVW-tabel.
  • Brancheregelingen.
  • Reserveringen.
  • Reiskostenregeling.
  • Default medewerker.
  • Workflow-instellingen.
  • Grootboekrekeningschema.
  • Salarisdocumenteninstellingen.

HR:

  • Verlofinstellingen, inclusief leeftijdsstaffels.
  • Master functiemodel.
  • Extra veldeninstellingen.

Masterinstellingen: Wanneer een default bedrijf is gekoppeld aan masterinstellingen, wordt het nieuwe bedrijf automatisch gekoppeld aan dezelfde masterinstellingen, waaronder:

  • Master loonmodel.
  • Master urenmodel.
  • Master brancheregeling.
  • Master grootboekrekeningschema.

De gegevens van masterinstellingen worden niet gekopieerd, alleen de koppeling wordt gemaakt.

Instellingen die niet worden gekopieerd

De volgende instellingen worden niet overgenomen:

  • Mutatieformuliermodel en loonmodel voor mutatieformulieren.
  • SVW-tabel: gedifferentieerde WGA flex %Wn en %Wg.
  • Salarisinstellingen: CAO-model.

Tip: Bij het aanmaken van een bedrijf kun je een CAO-model apart selecteren.

Default Bedrijf Aanmaken

  1. Ga naar Instellingen op masterniveau:
    • Selecteer Default bedrijven.
  2. Klik op 'Nieuw default bedrijf':
    • Kies een bestaand bedrijf als basis voor het default bedrijf.
    • Klik op Opslaan.
    • Het default bedrijf is nu beschikbaar voor alle debiteuren en niet gebonden aan een specifieke debiteur.

Nieuw Bedrijf Aanmaken met een Default Bedrijf

  1. Ga naar Explorer:
    • Klik op Nieuw bedrijf.
  2. Geef het bedrijf een naam:
    • Selecteer het default bedrijf als basis.
    • (Optioneel) Kies een CAO-model.
  3. Opslaan:
    • Het nieuwe bedrijf wordt aangemaakt met dezelfde instellingen als het default bedrijf.

Bedrijven Aanmaken via Import/Export Tool

Met de import/exporttool kun je meerdere bedrijven tegelijk aanmaken op basis van een default bedrijf.

  • Vul het bedrijfsnummer van het default bedrijf in onder Default Bedrijf op het tabblad Bedrijf.

Opmerkingen