Troubleshoot: Inloggen bij Nmbrs

Wij doen ons uiterste best om het inloggen bij Nmbrs zo soepel mogelijk te laten verlopen. Toch kan het voorkomen dat je hierbij tegen problemen aanloopt. In dit artikel omschrijven wij de meest voorkomende problemen bij het inloggen, gevolgd door een passende oplossing zodat je snel weer verder kan. 

De volgende onderwerpen worden in dit artikel behandeld: 

 

Melding: Invalid token (link is verlopen)

Oorzaak:
De link om een wachtwoord te resetten of om een account te activeren, is 24 uur geldig. Na deze 24 uur, zal de link verlopen en wordt de melding 'invalid token' weergegeven na het invoeren van een nieuw wachtwoord.

invalid_token.png

Oplossing:
De gebruiker kan het wachtwoord zelf resetten of er kan een nieuwe link worden verzonden door het wachtwoord te resetten vanuit de applicatie. 

Melding: Invalid token (aanpassing door firewall)

Oorzaak:
Het kan zijn dat de firewall van de gebruiker, de linkjes in binnenkomende e-mails controleert. Hierbij kan ook de link worden aangepast door de firewall. Wanneer dit gebeurt, werkt de link niet meer naar behoren en zal de melding 'invalid token' getoond worden.

Oplossing:
Controleer of de link voor het instellen van een nieuw wachtwoord of het activeren van een login altijd begint met https://xxx.nmbrs.nl 
Wanneer er meer gegevens vóór het begin van de link zijn gezet, is het advies om dit buiten het netwerk te proberen of na te gaan met de betreffende IT beheerder.

URL.png

Melding: De link die u gebruikt is verlopen

Oorzaak:
Het kan zijn dat er meerdere e-mails zijn verzonden om het wachtwoord te resetten. Wanneer niet de laatst verzonden e-mail wordt gebruikt, zal er een melding getoond worden dat de link is verlopen.

verlopen.png

Oplossing:
Gebruik de link uit de laatst ontvangen e-mail. Mocht deze ook niet meer geldig zijn, verwijder dan de eerder ontvangen e-mails en voer opnieuw een wachtwoord reset uit. 

Melding: Het wachtwoord voldoet niet aan de voorwaarden

Oorzaak:
Wanneer een wachtwoord op een mobiele telefoon wordt gereset, worden er in de browser van de mobiele telefoon geen voorwaarden getoond waaraan het wachtwoord moet voldoen. Het is dan niet duidelijk welke voorwaarden de gebruiker moet toepassen.

Voorwaarden.png

Oplossing:
Controleer of het wachtwoord voldoet aan de volgende voorwaarden. Let hierbij goed op de speciale karakters welke door ons worden geaccepteerd. 

Nmbrs wachtwoordbeleid:

  • Het wachtwoord mag niet hetzelfde zijn als het huidige wachtwoord.
  • Minimale lengte van 15 tekens
  • Moet tenminste één hoofdletter bevatten
  • Moet tenminste één kleine letter bevatten
  • Moet tenminste één cijfer(s) bevatten
  • Moet tenminste een van deze symbolen bevatten ! @% # $  
  • Mag geen algemeen wachtwoord zijn
  • Mag niet het woord 'Nmbrs' of 'Visma' bevatten
  • Maak geen gebruik van deze < > tekens

Geen e-mail ontvangen bij wachtwoord reset

Oorzaak:
Wanneer een gebruiker zijn of haar wachtwoord opnieuw wil instellen via 'Wachtwoord vergeten' en er wordt na het ingeven van het e-mail adres gekozen voor 'enter' op het toetsenbord, dan kan het voorkomen dat de e-mail niet wordt verzonden. 

Oplossing:
Klik met de muis op 'wachtwoord resetten'. De pagina zal dan ook een melding weergeven dat er een e-mail naar het betreffende adres is verzonden.

muis_klik.png

 

Vaak een nieuw wachtwoord instellen

Oorzaak:
Wanneer een oud of onjuist wachtwoord wordt ingevoerd, welke tevens niet aan ons wachtwoordbeleid voldoet, zal de onderstaande foutmelding worden getoond. Deze melding wordt altijd getoond als er een wachtwoord ingevuld wordt welke niet voldoet aan onze voorwaarden. 

wachtwoord_zonder_teken.png 

Oplossing:
Controleer of het wachtwoord welke wordt ingegeven, aan de onderstaande voorwaarden voldoet. Let hierbij goed op de speciale karakters, want niet alle karakters op het toetsenbord worden geaccepteerd. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een 'Password manager' welke automatisch wachtwoorden invult, is het van belang om na te gaan of deze het juiste wachtwoord invult.

Nmbrs wachtwoordbeleid:

  • Het wachtwoord mag niet hetzelfde zijn als het huidige wachtwoord.
  • Minimale lengte van 15 tekens
  • Moet tenminste één hoofdletter bevatten
  • Moet tenminste één kleine letter bevatten
  • Moet tenminste één cijfer(s) bevatten
  • Moet tenminste een van deze symbolen bevatten ! @% # $ 
  • Mag geen algemeen wachtwoord zijn
  • Mag niet het woord 'Nmbrs' of 'Visma' bevatten
  • Maak geen gebruik van deze < > tekens

Troubleshoot.png

Na het inloggen teruggeleid naar de login pagina

Oorzaak:
Het is mogelijk om de URL naar Nmbrs op te slaan, zodat deze makkelijk benaderd kan worden. Wanneer de URL echter niet goed wordt opgeslagen, leidt deze naar een oude sessie. Het is dan mogelijk om in te loggen, maar vervolgens wordt de gebruiker weer terug verwezen naar het inlogscherm.

Oplossing:
Controleer of de link voor de snelkoppeling niet meer gegevens dan nodig bevat. Een juiste link ziet er als volgt uit en heeft niet meer nodig: https://naamvandeomgeving.nmbrs.nl 

snelkoppeling.png

E-mail template is aangepast

Oorzaak:
Om de layout van e-mail templates aan te passen, wordt vaak de inhoud gekopieerd en geplakt in Word. Na het aanpassen wordt de tekst vanuit Word gekopieerd en weer terug geplakt in Nmbrs.

Bij het kopiëren vanuit Word, worden echter op de achtergrond veel wijzigingen aangebracht. De betreffende link die zorgt voor de juiste actie, wordt hierbij ook vaak aangepast. Het activeren van het account of het instellen van een nieuw wachtwoord is dan niet mogelijk.

aanpassen_email_template.gif

Oplossing:
Door op het pijltje achter de betreffende e-mail te klikken, wordt de template terug gebracht naar de originele waarden. De link zal dan weer naar behoren werken.

default_email_template.png

Er worden geen e-mail signalen ontvangen

Oorzaak
Het niet ontvangen van e-mail signalen kan meerdere oorzaken hebben.
Oplossing:
In het artikel Er worden geen (e-mail) signalen ontvangen bespreken wij de meest voorkomende oorzaken en oplossingen.

 

 

 

Opmerkingen