Reserveringen (vakantiegeld) instellen en toevoegen

Voor het aanmaken van de vakantiegeld reservering kunnen de stappen in dit artikel worden gevolgd. In dit artikel wordt reservering 1 gebruikt als vakantiegeld reservering. Wanneer je niet reservering 1 als vakantiegeld reservering wil instellen kan je het onderstaande artikel raadplegen:

 

Reserveringen
 

1. Ga naar tabblad Explorer.

2. Ga naar het bedrijfsniveau.

3. Ga naar instellingen

4. Ga naar Reserveringen onder Salarisinstellingen 

5. Klik op Nieuwe reservering toevoegen .

Vakantiegeld

1. Voer hier de referteperiode in van de vakantiegeldreservering. LET OP: indien de referteperiode in het verleden start dien je het systeem in de onbeveiligde modus te zetten!

2. Kies hier voor de betaalwijze, dus hoe en wanneer er betaald wordt. In dit voorbeeld is er gekozen voor Betaalwijze: 1 / Einde periode (uitbetaling vindt dan plaats in mei).

3. Je kunt eventueel een minimum vakantietoeslag per periode instellen. Dit is in sommige CAO's een vereiste.

4. Het vinkje bij 'Betaling bij uitdiensttreding' staat standaard aan. Je kunt dit eventueel uitzetten.

5. Het vinkje bij 'Uitbetaling elke periode belast tegen Tabel' staat standaard aan. Je kunt dit eventueel uitzetten.

Er zijn 7 typen betaalwijze

0 | Voor einde periode = de reservering wordt uitbetaald voordat de laatste reserveringsperiode is verwerkt. Meer informatie over deze betaalwijze vind je op deze pagina

1 | Einde periode = de reservering wordt in de laatste periode uitbetaald.

2 | Na einde periode = de reservering wordt na de laatste periode uitbetaald. Meer informatie over deze betaalwijze vind je op deze pagina.

3 | Elke periode = de reservering wordt in elke periode uitbetaald.

4 | Geen betaling = de reservering wordt niet uitbetaald. Meer informatie staat op deze pagina.

5 | Op basis van einde periode = de grondslag bij deze betaalwijze is de laatste periode binnen de looptijd van de reservering. Meer informatie staat op deze pagina.

6 | Op basis van peil periode = de grondslag bij deze betaalwijze is een periode binnen de looptijd van de reservering. Meer informatie staat op deze pagina.

Reservering regel niet zichtbaar


Wanneer je een reservering hebt toegevoegd in een andere periode dan de huidige periode van het bedrijf, zul je deze nog niet direct terug zien. De regel blijft dan leeg.
Wanneer je de runs verwerkt tot de periode waar de reservering ingaat zal de regel verschijnen. Je kunt de reservering wel terugvinden via de historie.

In het voorbeeld is de huidige periode van het bedrijf nog januari, de reservering is aangemaakt per periode 5. Vanaf periode 5 zal de regel dus zichtbaar zijn.

Afwijken op medewerkersniveau

Het is mogelijk om op medewerkersniveau af te wijken van de bedrijfsinstellingen. Dit is bijvoorbeeld nodig indien bij het bedrijf oproepkrachten werkzaam zijn bij wie je de reservering elke periode direct wilt uitbetalen of wanneer je eventueel wil afwijken van het percentage.

Selecteer, afhankelijk van de verhouding tussen oproepkrachten en vaste medewerkers in het bedrijf, bij het inrichten van de reservering op bedrijfsniveau díe betaalwijze die voor het gros van de medewerkers geldt.

Autocontinue

Het is belangrijk om te weten dat ná het einde van de looptijd van de reservering op bedrijfsniveau de reservering opnieuw, met dezelfde bedrijfsinstellingen, herhaald wordt.

De (eventueel) afwijkende instellingen op medewerkersniveau veranderen niet.

Reservering al in gebruik voor deze periode



Wanneer je een reservering aan het aanmaken bent en je krijgt de melding 'nummer al in gebruik voor deze periode' komt dit omdat je een reservering met een periode wil aanmaken waar al een reservering loopt.

In dit voorbeeld wordt er een reservering aangemaakt met periode: 2016-5 t/m 2017-5.
Wanneer je in de historie kijkt, zul je zien dat er in periode 2016-10 al een reservering is met dit nummer (1)



Je kan dit dan oplossen door de foutieve regel uit de historie te verwijderen en de reservering opnieuw aan te maken.

 

Volgen

Opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Zendesk