Payroll Workflow actie is niet uitgevoerd volgens de workflow instellingen

Als een payroll workflowactie niet automatisch wordt uitgevoerd, kunnen er verschillende oorzaken zijn. Hieronder bespreken we de meest voorkomende problemen en hoe deze te achterhalen en op te lossen. Payroll workflowacties zijn bijvoorbeeld salarisruns, loonaangiftes, pensioenexports en journaalpostenexports

1. Payroll Workflow-instellingen zijn recent aangepast

  • Oorzaak:
    Wanneer workflow-instellingen recentelijk zijn gewijzigd, worden de nieuwe instellingen pas toegepast in de volgende periode. Voor de huidige periode blijven de oude instellingen actief, waardoor acties mogelijk niet conform de nieuwe instellingen worden uitgevoerd.

  • Achterhalen:
    Het is niet mogelijk om direct te zien wanneer de instellingen voor het laatst zijn gewijzigd. Controleer in de volgende periode of de acties volgens de nieuwe instellingen worden uitgevoerd.

  • Oplossing:
    Controleer en pas de workflow-instellingen indien nodig aan:

    1. Ga naar Instellingen > Salarisinstellingen > Workflow-instellingen op bedrijfsniveau.
    2. Zorg dat de instellingen kloppen voor toekomstige periodes.
    3. Controleer in de volgende periode of de acties juist worden uitgevoerd.

2. 'Automatisch uitvoeren'-optie staat niet aan

  • Oorzaak:
    Als het vinkje bij 'Automatisch uitvoeren' niet is ingeschakeld voor een actie, wordt deze niet automatisch uitgevoerd.

  • Achterhalen:
    Ga naar Instellingen > Salarisinstellingen > payroll workflow-instellingen op bedrijfsniveau. Controleer of het vinkje bij 'Automatisch uitvoeren' is ingeschakeld voor de betreffende actie.

    In de workflow-instellingen kun je zien of acties zoals 'Zichtbaar maken documentviewer' en 'Salarisrun vergrendelen' automatisch worden uitgevoerd (zie voorbeeld).

  • Oplossing:

    1. Klik op de workflowactie die je automatisch wilt laten uitvoeren.
    2. Zet het vinkje bij 'Actief' aan.
    3. Klik op Opslaan. De actie wordt nu automatisch uitgevoerd in toekomstige periodes.

Andere mogelijkheden voor het onderbreken van de payroll workflow

  1. TWK-correcties
    Bij het verwerken van een TWK wordt de payroll workflow voor die periode onderbroken. U moet de resterende acties, zoals de looaangifte, handmatig uitvoeren. De automatische verwerking van de payroll workflow wordt hervat in de volgende periode.

  2. Error in een Actie
    Een foutmelding in een actie stopt de payroll workflow voor de huidige periode. Handmatige uitvoering van de vervolgacties is vereist.

  3. Pre-run en Normale Run

    • Pre-run: De payroll workflow vervolgt automatisch na een pre-run.
    • Normale run: Bij het afsluiten van de periode met een normale run wordt de payroll workflow onderbroken, en moeten resterende acties handmatig worden uitgevoerd.
  4. Bij het plannen van acties in de payroll workflow, zoals het aanmaken van de loonaangifte of pensioenaangifte, is het cruciaal om te zorgen dat deze tijdig wordt uitgevoerd bij het gebruik van de automatische payroll workflow acties. De loonaangifte moet altijd aangemaakt en verzonden zijn vóór de start van een nieuwe periode om te voorkomen dat de payroll workflow vastloopt en automatische acties die nog gepland staan niet meer worden uitgevoerd. (Let op: dit is niet de deadline van de belastingdienst) Er is ook een workaround om de loonaangifte in de periode na de run te laten versturen. Inplannen loonaangifte & pensioenaangifte in de payroll workflow

Hoe Onderbrekingen Herkennen?

  1. Signalen voor Errors
    Stel in dat een e-mail wordt verzonden bij een error in de workflow. Zo weet u direct wanneer handmatige actie vereist is.

    • Errors kunnen ontstaan door een TWK-correctie of andere fouten in de workflow.
  2. Controle Dashlet
    Controleer regelmatig het dashlet Payroll Workflow takenlijst voor acties die nog uitgevoerd moeten worden.

Herstellen van de Payroll Workflow

  • Handmatige Uitvoering: Voer de resterende acties handmatig uit via het tabblad Loonopdracht of de Workflow takenlijst.
  • Volgende Periode: De payroll workflow wordt in de daaropvolgende periode automatisch hervat.

Belangrijke aandachtspunten

  • Automatische Payroll workflowvertragingen:
    Door de groei van Nmbrs® kan het langer duren voordat payroll workflows automatisch worden uitgevoerd op drukke dagen (zoals de 1e, 5e, 10e, 15e en 20e van de maand). Wij monitoren dit en indien de acties niet zijn uitgevoerd in de nacht, zorgen wij ervoor dat ze gedurende dag worden uitgevoerd.

  • Specifieke acties controleren:
    Voor meer informatie over specifieke acties, raadpleeg:

Opmerkingen